Mijn favorieten

De 10 meest gestelde vragen

Welkom! Vanaf vandaag start Makelaardij Jan de Lange met het schrijven van een blog. Op deze manier willen wij jullie graag kennis laten maken met ons kantoor, jullie informatie geven over de makelaardij en natuurlijk leuke tips, anekdotes en updates met jullie delen.
We beginnen vandaag met het beantwoorden van de 10 meest gestelde vragen over het kopen en verkopen van een huis.

Het kopen of verkopen van een woning is niet iets dat je dagelijks doet. Wanneer je je woning wilt verkopen of wanneer je voor het eerst een woning gaat aankopen, snappen wij dat je tegen allerlei vragen aanloopt. De meest gestelde vragen hebben we hieronder voor je op een rij gezet.
 
1. Ik wil mijn woning verkopen. Hoe werkt dat bij jullie?
We maken graag een afspraak voor een passend advies. We verzamelen vervolgens informatie over jouw woning en de omgeving. Eén van onze makelaars komt langs en maakt samen met jou een rondje door het huis om de waarde van de woning te bepalen. Aan de hand van deze waardebepaling stellen wij een verkoopstrategie op. Hierin staan de pluspunten van het huis, eventuele verbeterpunten die nodig zijn om het huis goed te kunnen verkopen, advies over de vraagprijs en de te verwachten opbrengstwaarde. De waardebepaling is gebaseerd op onze jarenlange ervaring op de woningmarkt.
 
2. Welke voordelen levert een aankoopmakelaar op?
Je wilt een woning kopen, maar twijfelt of je dit zelf kunt doen? Wij willen je hier graag bij helpen. Het kiezen voor een aankoopmakelaar brengt vele voordelen met zich mee. Heb je een woning gezien die je wilt gaan bezichtigen? Wij gaan met je mee! Kopen is al spannend genoeg, vooral de eerste keer.
Wij denken aan alles. Zekerheden inbouwen, dan pas kopen. Wij kennen de lokale huizenmarkt en kunnen een juiste inschatting maken over de waarde van de woning. Onze makelaars maken het verkopen en kopen van een woning makkelijk, zorgelozer en efficiënt! Samen halen wij eruit, wat erin zit.

 
3. Mag de makelaar tijdens de onderhandeling het systeem van verkoop wijzigen?
Ja, dat mag. Als er veel belangstellenden zijn die de vraagprijs bieden of benaderen, dan is het moeilijk te bepalen wie de beste koper is. Dan kan er besloten worden om bijvoorbeeld via een inschrijvingsprocedure te verkopen. Bij deze procedure krijgen alle bieders een gelijke kans om een bod uit te brengen.

4. Hoe komt de verkoop tot stand?
Als verkoper en koper het eens zijn over de belangrijkste zaken (o.a. prijs, leveringsdatum, ontbindende voorwaarden, afspraken roerende zaken), dan leggen wij de afspraken vast in de NVM-koopovereenkomst. Pas als beide partijen de koopovereenkomst hebben ondertekend, komt de koop tot stand.
 
5. Wat zijn ontbindende voorwaarden financiering?
Bij het sluiten van de overeenkomst is het mogelijk om een ontbindende voorwaarde voor financiering af te spreken van circa 4-6 weken. Als de geldlening door de geldverstrekker(s) wordt geweigerd, kan de koper de koopovereenkomst binnen de in het koopcontract afgesproken termijn schriftelijk ontbinden. Koper moet daarbij de afwijzing van de bankinstelling(en) overleggen.
 
6. Hoe werkt een waarborgsom/bankgarantie?
Een waarborgsom is een bedrag dat koper als boete riskeert wanneer hij de aankoop van de nieuwe woning zonder geldige reden niet door laat gaan. Het geeft jouw als verkoper meer zekerheid over de verkoop.
Zodra de ontbindende voorwaarden zijn verlopen en de koop dus definitief is, dient de koper een waarborgsom, ter hoogte van 10% van de koopsom, te storten op de derdenrekening van de door hem gekozen notaris. Een andere mogelijkheid is dat koper zijn hypotheekadviseur een bankgarantie laat regelen als het benodigde bedrag niet of niet helemaal op rekening van koper staat. Hieraan zijn kosten verbonden.
 
7. Hoeveel bedenktijd heb ik na het tekenen van een koopakte?
Alleen de koper heeft een wettelijke bedenktijd van 3 dagen. Deze gaat in zodra de koper een kopie van de ondertekende koopovereenkomst heeft ontvangen en eindigt na 3 werkdagen om 24:00 uur. De bedenktijd kan langer duren als deze eindigt op een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag. De makelaar kan precies aangeven tot wanneer de bedenktijd loopt.
 
8. Wat betekent ‘kosten koper’ (k.k.) ?
De kosten koper wordt vaak aangeduid met k.k. Dit betekent dat de koper naast de koopsom ook de wettelijke bijkomende kosten moet betalen. Deze bijkomende kosten bestaan uit: notariskosten, de inschrijving van de aktes bij de het kadaster en (bij een woning) 2% overdrachtsbelasting.
 
9. Wat betekent courtage?
Courtage is de vergoeding voor een makelaar. De courtage is een vooraf afgesproken bedrag of een percentage van de koopsom. De courtage wordt uiteindelijk betaalt bij de notaris. De courtage van verkopend makelaar is voor rekening van verkoper. Eventuele kosten voor een aankoopmakelaar zijn voor rekening van koper.
 
10. Wat is de onderzoeksplicht van de koper?
De verkoper is verplicht de koper te informeren over zaken die van belang kunnen zijn. Ernstige of onverwachte gebreken, zoals een lekkage, behoren daartoe. Dit geldt niet voor gebreken die zichtbaar zijn voor de koper. Van de koper wordt verwacht dat hij/zij de staat van de woning onderzoekt. Bijvoorbeeld als het gaat om kozijnen die zichtbaar verrot zijn, of scheuren in muren. De verkoper hoeft de koper daar niet uitdrukkelijk op te wijzen. Gebreken die bij de bezichtiging ontdekt kunnen worden, kunnen later niet als verborgen gebrek worden benoemd en komen voor rekening van de koper. De onderzoeksplicht geldt ook voor juridische aspecten. Een goed voorbeeld daarvan zijn erfdienstbaarheden, zoals een recht van overpad.

Wij zijn benieuwd, van hoeveel vragen wist jij het antwoord al?
Heb je naar aanleiding van dit artikel nog een andere vraag waar je graag meer informatie over wilt ontvangen, laat het ons gerust weten. We helpen je graag!

Tot de volgende keer! 
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring